תפריט
משקיע/ה
חברה ציבורית

כתבות אחרונות

  • 1

משקיע/ה
חברה ציבורית

גורו השבוע של סטוקר: ג'ואל גרינבלט - הקוסם מוול סטריט

כך נראה תיק ההשקעות של גורו השקעות שרושם כבר יותר מ-20 שנה תשואה שנתית ממוצעת של יותר מ-30%

מגיל קטן מלמדים אותנו שאין קיצורי דרך להצלחה, אין קסם שיהפוך אותנו פתאום וללא מאמץ לעשירים. אך גורו השבוע של סטוקר חושב אחרת. ג'ואל גרינבלט מאמין שמצא את "נוסחת הקסם", ויש לו גם את הרקורד שמוכיח את זה – קרן גות'הם בניהולו רושמת במשך יותר מ-20 שנה תשואה שנתית ממוצעת של יותר מ-30% בשנה. בניגוד לאנשים אחרים שמעדיפים לשמור את האווז שמטיל ביצי זהב לעצמם גרינבלט פרסם את השיטה שלו בשני רבי מכר - “אתה יכול להיות גאון בשוק ההון?” והלהיט הבינלאומי "הספר הקטן שמכה את השוק בגדול". אז מי הוא גרינבלט ומה היא נוסחת הקסם שלו? 

כפי שהשם מרמז, ג'ואל גרינבלט נולד למשפחה יהודית מסורתית ב-1957 בגרייט נק שבלונג איילנד. אביו ייצר נעלים עבור חנויות כלבו. בתור ילד הוא לא נמשך לעסקים אלא בדומה למרבית בני גילו בארה"ב חלם להיות שחקן בייסבול. אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד. גרינבלט החל בסוף שנות השבעים לימודי מנהל עסקים בביס וורטון הנחשב שבאוניברסיטת פנסילבניה. במהלך לימודיו נתקל במאמר אודות אבי תורת השקעות הערך בבנג'מין גרהאם. בראיונות לתקשורת הסביר גרינבלט שמה שמשך אותו אז היתה המחשבה שלגרהם היתה סוג של 'נוסחה'. “התעניינתי אז בנוסחה שתרוויח עבורי כסף בלי שאצטרך לעבוד קשה" הסביר גרינבלט. 

a1sx2_Original1_wall_street_04.jpg

 

וכך למרות שבאותה העת, תחילת שנות השמונים, איבדה השיטה של גרהם את הפופולריות שלה ונראתה כלא רלוונטית, גרינבלט המשיך בניסוח הנוסחה המנצחת שלו. גרינבלט המשך ללימודי תואר שני בוורטון וב-1981 החל לעבוד בקרן השקעות. לאחר כארבע שנים החליט לצאת לדרכו בעזרתו של מכרו, מלך אג"ח הזבל מייקל מילקן והקים את קרן גות'הם. הקרן שהחלה עם 7 מיליון דולר הוכיחה שהשיטה של גרינבלט עובדת – בעשור הראשון שלה רשמה הקרן תשואה ממוצעת של 34% אחרי הוצאות ועמלות עד שבסוף 1994 החליטו גרינבלט ושותפו רוב גולדשטיין לסגור את הקרן למשקיעים חדשים. השיטה שלהם אז היתה מאוד ממוקדת, כש-5-8 מניות יכולו להוות כ-80% מהתיק, ומניה אחת יכלה להוות אף 30% מהתיק.

באותן השנים החל להשקיע חלק מהכסף גם בקרן הגידור של מייקל ברי, סיון קפיטל. השקעה הזו מוכיחה שגם גורואים טועים, לפעמים בגדול, אך לגרינבלט היה גם מזל לצידו. בשנת 2006 החל להסתכסך גרינבלט עם ברי שכן האחרון החליט להמר נגד בועת הסאב - פריים בארה"ב ולרכוש CDS. גרינבלט לא האמין בבועה, ורצה למשוך את כספיו. ברי מצידו סגר את האפשרות למשיכת כספים מהקרן. ההימור של ברי התברר כהצלחה אדירה ב-2008, כשכל הצדדים יצאו מרוצים (מלבד כמובן בעלי הבתים).

מכה את מדד S&P 500 ב-96% מהזמן

בשנים שחלפו מאז פרסום ספרו האחרון ועד 2009 זכתה השיטה של גרינבלט לפופולריות אדירה בקרב משקיעים. זה הוביל את גרינבלט לפתוח מחדש את השערים בגות'הם והפעם בגרסה מגוונת יותר. במקום חופן מניות מצומצם הקרן כיום בוחר כ-300 מניות המדורגות לפי השיטה שלו, כשכל אחת נקנת בהיקף לציונה. מהצד השני מוכר גרינבלט את 300 המניות הגרועות ביותר. לאחר כל שנה מבצעת הקרן הערכה מחודשת, ומוכרת ורוכשת מחדש את התיק (בין היתר גם בשל שיטת המיסוי בארה"ב).בנוסף גות'הם פתחה מספר קרנות נאמנות ברוח השיטה המהוות כיום כמחצית מהנכסים המנוהלים תחתיה. הקרנות פתוחות להשקעה מינמאלית של 250 אלף דולר.

אז מה היא "הנוסחה"? גרינבלט ניסה לתמצת את העקרונות שהובילו את גרהאם וחסידו וורן באפט עד היום – לקנות חברות טובות ולקנות בזול. גרינבלט מבין שמספר האנשים שמסוגלים להעריך נכונה שווי של חברות כמו באפט הוא מצומצם, ולכן הוא מצא דרך לאתר קבוצת מניות שבממוצע אמורות להיות זולות וטובות. השיטה כוללת 9 צעדים – קביעת שווי שוק מינימלי, הסרת חברות הפיננסים ושירותים ציבוריים מהרשימה, הסרת חברות זרות, חישוב שיעור רווחיות החברה ( יחס הרווח לפני מימון ומיסוי חלקי שווי החברה), חישוב התשואה על ההון, דירוג החברות לפי התוצאות, רכישת 20-30 המניות הטובות ביותר בהדרגתיות במהלך השנה (כ-2-3 פוזיציות בחודש), איזון מחודש של הרשימה לאחר שנה ולבסוף, להתמיד בשיטה כ-5 שנים לפחות. לפי הבדיקה של גרינבלט בספרו האחרון, שיטה הזו הכתה את מדד S&P 500 במהלך 17 השנים האחרונות כ-96% מהזמן והניבה תשואה של 30.8% בממוצע בשנה.


אז מהן ההחזקות הגדולות של גורו ההשקעות ג'ואל גרינבלט?

באנג' (BG) - ההחזקה הגדולה ביותר בתיק של גרינבלט היא חברת באנג'. הוא מחזיק ב-571 אלף מניות בשווי של 59 מיליון דולר. למרות היותה פחות מוכרת למשקיע הישראלי מדובר בחברת ענק הפועלת בעיקר בתחום התוצרת החקלאית ותעשיית המזון. בנג' היא יצואנית מובילה של פולי סויה, כשהיא משלחת גרעינים להפקת שמן מאזורי הגידול המרכזיים ברחבי העולם. החברה גם מפיקה שמנים ומעבדת את הגרעינים למטרת הפיכתם למזון לבעלי חיים, ביו-דיזל ועוד. לבסוף החברה גם מפיצה דשנים לחקלאות. בשנה שעברה רשמה מכירות של 57 מיליארד דולר ורווח נקי של 515 מיליון דולר – עליה של 68% לעומת השנה הקודמת. מניית באנג' איבדה 8% מתחילת השנה לשווי של 12.1 מיליארד דולר.

גיליאד סיינסז (GILD) – הבאה בתור היא ענקית הפארמה גיליאד סיינסז. גרינבלט מחזיק ב-534 אלף מניות בשווי של 50 מיליון דולר. ענקית הפארמה האמריקאית מתמחה בעיקר בפיתוח ושיווק תרופות אנטי ויראליות כמו למחלות האיידס, צהבת ושפעת. החברה הציגה זינוק מרשים במכירות ב-2014 של 222% ל-24.9 מיליארד דולר ורווח נקי של 12.1 מיליארד דולר – פי ארבע מהשנה הקודמת. כל אלו הובילו לזינוק של 37% במניית החברה בשנה החולפת כשהיא נסחרת בשווי של 144 מיליארד דולר. למרות זאת, המשך הדרך של גיליאד פחות מבטיח מהשנה החולפת עקב כניסה של מתחרים לתרופת החברה לצהבת C שהיתה אחראית למחצית ממכירות החברה בשנה שעברה.

פילגרימ'ס פרייד (PPC) – ההחזקה השלישית בגודלה בתיק של גרינבלט היא פילגרימ'ס פרייד עם 160 אלף מניות בשווי של כ-50 מיליון דולר.פילגרימ'ס פרייד האמריקאית היא אחת מחברות העוף הגדולות בעולם. החברה מוחזקת ב-75% על ידי ענקית המזון הברזילאית ג'יי.בי.אס, שהיא חברת עיבוד המזון הגדולה בעולם בהיקף מכירות, שמתמחה במוצרי בקר, עוף וחזיר. פילגרימ'ס עצמה היא יצרנית מוצרי העוף הגדולה בארה"ב ופורטו ריקו והשניה בגודלה במקסיקו. מכירות החברה בשנה החולפת הסתכמו ב-8.58 מיליארד דולר, ירידה של 5% לעומת השנה המקבילה. מנגד, הרווח הנקי טיפס ל-712 מיליון דולר – זינוק של 29% לעומת השנה הקודמת. במהלך השנה החולפת טיפסה המניה 18% לשווי של 6.1 מיליארד דולר.

אוון פרודקטס (AVP) – נכון לסוף דצמבר 2014, גרינבלט החזיק ב-849 אלף מניות אוון פרודקס בשווי של כ-41 מיליון דולר. אוון היא כיום חברה המתמחה במכירת אביזרי טיפוח, איפור וטואלטיקה בשיווק ישיר. החברה החלה את דרכה ועדיין מסתמכת על מערך שיווק מדלת-לדלת של "נשות אוון". כיום לחברה בין 5-6 מיליון נציגי מכירות ב-100 מדינות בעולם. מערך זה ממקם את אוון כיום כחברת מוצרי היופי החמישית בגודלה בעולם והשניה בגודלה המתמחה במכירות ישירות. את 2014 סיימה החברה עם הכנסות של 8.85 מיליארד דולר אך עם הפסד של 388 מיליון דולר – פי 7 מההפסד בשנה הקודמת. זה הוביל את המניה של אוון לאבד 46% משוויה בשנה החולפת לשווי של 3.6 מיליארד דולר.

מנפאוור (MAN) - את החמישייה הפותחת של גרינבלט סוגרת מנפאוור עם החזקה של 322 אלף מניות בשווי של 35.5 מיליון דולר. מנפאוור גרופ היא חברת כ"א הבינלאומית מוויסקונסון אשר מספקת שירותי כ"א, גיוס, הערכה, השמה, מיקור חוץ ועוד. כיום מועסקים דרך החברה כ-4.4 מיליון איש ברחבי העולם. את 2014 סיימה עם הכנסות של 20.7 מיליארד דולר ורווח נקי של 428 מיליון דולר – זינוק של 49% לעומת השנה הקודמת. מניית מנפאוור הוסיפה כ-9% במהלך השנה החולפת לשווי של 6.8 מיליארד דולר.

המידע המופיע באתר אינו מהווה משום ייעוץ ו/או שיווק ו/או מתן חוות דעת מקצועית ו/או המלצה בנוגע לכדאיות השקעה ו/או ביצוע עסקה, לרבות רכישה, החזקה או מכירה, של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים אחרים, או בכל עניין אחר, ואינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק ו/או חוות דעת מקצועית המתחשבים בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.

תגובות

כתבות נוספות מאת
  • סטוקר מנתח את תיק ההשקעות של בייקר ברדרס – משקיעי הביומד המוצלחים בעולם

    98.4% מתיק של 11.5 מיליארד דולר מושקע במניות מתחום הפארמה ומדעי החיים

  • קרן ION של המיליארדר פרנק לואי מהמרת על מלאנוקס בפוזיציית ענק בהיקף של 99 מיליון דולר

    מלאנוקס נמצאת כעת במאבק שליטה של הקרן האקטיביסטית סטארבורד שטוענת כי הדירקטוריון וההנהלה לא ממוקדים ביצירת ערך לבעלי המניות שלה

  • הישראליות שסימן המיליארדר ג'ים סימונס לקראת סגירת 2017

    ג'ים סימונס, הדוקטור המבריק למתמטיקה שנטש את האקדמיה בתחילת שנות השמונים והיה לחלוץ של שימוש במתמטיקה ופיזיקה לחיזוי בשוק ההון, מנהל היום תיק ענק של 85 מיליארד דולר. בחרנו לנתח את תיק המניות בקרן הגידור רנסנס טכנולוגיות הנמצאת בבעלותו, עם דגש עם החברות הישראליות.

  • ספרה פתחה שורט ענק של 121 מיליון דולר נגד מדד ביוטק של S&P

    סטוקר מנתח את קרן הגידור הגדולה בישראל:




    ספרה פתחה שורט ענק של 121 מיליון דולר נגד מדד ביוטק של S&P, המהווה 17% מתיק כולל של 700 מיליון דולר
    הקרן מכרה את כל החזקותיה בחברות הישראליות בסקטור המוליכים למחצה: טאואר, נובה וקמטק

    הישראליות החדשות בתיק: החזקה בטבע ב-7 מיליון דולר והחזקה בפאלו אלטו ב- 3 מיליון דולר 

    |*|CL|*| 

    המניות הישראליות שספרה מסמנת: עליה של 140% בהיקף הפוזיציה בספיאנס ל-4.7 מיליון דולר ועליה של 28% בנייס ל-8.8 מיליון דולר



    נכון לסוף הרבעון השלישי של 2017, קרן ספרה, היא קרן הגידור הגדולה בישראל. הקרן מנהלת תיק נכסים בארה"ב בהיקף של 700 מיליון דולר. מדובר בגידול משמעותי של 122 מיליון דולר בהיקף הנכסים בארה"ב, לעומת הרבעון השני של 2017. מניתוח התיק של ספרה, נראה כי הקרן מצפה לירידה חדה בסקטור הביומד - הפוזיציה המשמעותית ביותר של הקרן, בהיקף של 121 מיליון דולר, היא אופציית פוט על מדד ביוטק של S&P(XBI). על אף שלקרן החזקות משמעותיות של מאות מיליוני דולרים בחברות ביוטק, רכישת אופציית הפוט מהווה ביטוח, או הימור, כי המדד עצמו צפוי לרדת ולכן פתחה פוזיציה משמעותית זו. 



    הקרן ידועה בהתמחותה בסקטור הפארמה, ולראייה הפוזיציות המשמעותיות בקרן הן בחברות התרופות הבינלאומיות סלג'ן (CELG), ביוג'ן (BIIB) מרק (MRK), גיליאד (GILD) וגלקסו-סמית'-קליין (GSK) בהיקף של 40.1 מיליון דולר, 32.8 מיליון דולר, 27.2 מיליון דולר, 18.6 מיליון דולר ו- 18.6 מיליון דולר בהתאמה. 



    היכן קרן ספרה רואה את ההזדמנויות ? 

    בין המניות החדשות שרכשה הקרן ניתן למנות את חברת התקשורת הישראלית סלקום בהיקף של 14 מיליון דולר, טבע (TEVA) בהיקף של 7 מיליון דולר, כל זאת עוד בטרם ירדה המניה לשפל של כ- 11 דולר למניה. פוזיציה נוספת היא בחברת האבטחה הישראלית הנסחרת בחו"ל, פאלו אלטו (PANW) בהיקף של 3 מיליון דולר.  מנגד מכרה הקרן את החזקותיה בחברות הפועלות בסקטור המוליכים למחצה,טאואר (TSEM), נובה (NVMI) וקמטק (CMTK) וצימצמה ב- 85% את החזקתה באבן קיסר (CSTE) וב- 40% בסולאר אדג' (SEDG)

    מבין החברות הבינלאומיות, רכשה הקרן פוזיציה חדשה של 12 מיליון דולר בחברת אלרגן (AGN), ופוזיציה חדשה של 6.7 מילון דולר בחברת ריאטה פרמסוטיקלס (RETA).


    אודות אתר סטוקר

    סטוקר (www.stocker.co.ilהוא אתר ישראלי ורשת חברתית למשקיעים, העוקב ומנתח את החזקות גופי ההשקעה המוסדיים בישראל. האתר מספק מידע המאפשר למשקיע הפרטי לפעול בבורסה על בסיס אותו מידע שמקבלים המשקיעים המוסדיים הגדולים בישראל, ובאופן מקצועי ומהיר. האתר מאפשר לכל משקיע לפעול על פי המלצות המוסדיים, ולעקוב אחר הרכישות והמכירות שהם מבצעים בניירות ערך. https://stocker.co.il  פייסבוק: https://www.facebook.com/stockeronline



    המידע המופיע באתר אינו מהווה משום ייעוץ ו/או שיווק ו/או מתן חוות דעת מקצועית ו/או המלצה בנוגע לכדאיות השקעה ו/או ביצוע עסקה, לרבות רכישה, החזקה או מכירה, של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים אחרים, או בכל עניין אחר, ואינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק ו/או חוות דעת מקצועית המתחשבים בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.

  • 1
  • 1
  • 2
  • 3