תפריט
משקיע/ה
חברה ציבורית

כתבות אחרונות

  • 1

משקיע/ה
חברה ציבורית

גורואית השבוע של סטוקר: שרה קטרר – מנהלת ההשקעות ששוחה נגד הזרם

הכניסה להשקעות שמפחידות משקיעים אחרים הקנו לקטרר מקום של כבוד בין מנהלי קרנות גידור בעולם. אלו ההחזקות הגדולות שלה

זה מצער שבשנת 2015 הנוכחות של נשים בקרב מנהלי השקעות זה עדיין מחזה נדיר יחסית, גם בגלל עקרון שיוון ההזדמנויות וגם מהסיבה הפשוטה שמחקרים הוכיחו שנשים יכולות לעשות את זה טוב יותר. למרות הקושי של נשים להתברג לראש התעשייה, שרה קטרר מצליחה לפרוח בתחום כבר יותר מ-26 שנה. מנהלת קרן הגידור המצליחה קוזאווי (Causeway Capital) בנתה במו ידיה חברת קרנות המנהלת כיום 36 מיליארד דולר ומצליחה להכות את השוק בעקביות. אז מי זו שרה קטרר ומה תורת ההשקעות שלה?

a1sx2_Original1_sarah-ketterer.jpg

בניגוד לכוכבים הקודמים בסדרה, קטרר מגיעה מהחוף המערבי, מקליפורניה החמימה. היא נולדה לפני 54 שנה תחת השם הוצ'קיס, כשאביה הוא ג'ון הוצ'קיס, שהקים את פירמת ההשקעות המצליחה הוצ'קינס אנד וויילי והיווה גורם חשוב כמובן בכיוון הקריירה של גורואית ההשקעות. קטטר השלימה תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה בסטנפורד ותואר שני במנהל עסקים בדרטמות' שבניו המפשייר. היא החלה לעבוד כבנקאית השקעות, אך במהרה רצתה לעשות את המעבר לניהול השקעות. התקופה היתה סוף שנות השמונים, וקטרר זיהתה מחסור בנתונים אמינים על השווקים הבינלאומיים. היא היתה מהחלוצות של איסוף וייצור מאגרי מידע דיגיטליים, דבר שהפך למוצר מבוקש בתחילת שנות התשעים עם הגידול בהשקעות בינ"ל. ב-1990 היא הצטרפה לפירמה שייסד אביה כמנהלת פורטפוליו וייסדה שם את מחלקת ההשקעות הבינ"ל. העבודה שביצעה במהלך שש השנים הראשונות הובילו לכך שב-1996, לאחר שהפירמה נרכשה על ידי מריל לינץ' תמורת 200 מיליון דולר ונכנסה תחת חטיבת ניהול ההשקעות של ענקית הבנקאות, קטרר קודמה לתפקיד שותפה מנהלת ומנהלת שותפה של חטיבת ניהול הערך הבינלאומי והגלובלי. 

ב-2001 החליטה קטרר לנטוש את הספינה ויחד עם שותפה במהלך 7 השנים הקודמות, הארי הארטפורד (56), הם פתחו את קוזאוויי קפיטל בלוס אנג'לס. מאז קטרר לא הביטה לאחור וכיום קוזאוויי מנהלת נכסים בשווי של 36 מיליארד דולר עם 71 עובדים מתוכם 23 מומחי השקעות. קטרר מכהנת כמנכ"לית ומנהלת את קרן הדגל של הפירמה, קוזאוויי אינטרנשיונל ואליו פאנד (CIVIX), שעקפה את המתחרים שלה ב-3% בממוצע בשלוש השנים האחרונות. תורת ההשקעות של קטרר מתבססת על השקעת ערך. הפירמה נשענת על ניתוח פונדמנטליסטי של דו"חות חברות בשילוב ניתוח כמותי של נתונים כלכליים. בצוות של קטרר כ-12 אנליסטים ו-4 מומחים כמותיים, שמתמקדים כאמור בשווקים הגלובליים. היא והצוות שלה מסנן כ-3,400 חברות פוטנציאליות בשווי של מעל למיליארד דולר לפי מודלים כמותיים שפיתחו, על מנת לברור את אלו השוות ניתוח מעמיק יותר, כשכל השקעה מקבלת "דירוג סיכון" בהתבסס על התנודתיות שלה. לבסוף מגבשת קטרר תיק מניות של כ-60 עד 80 חברות עם יחס מחיר-ריווחיות ויחס תשואת דיבידנדים גבוהה מן השוק. קטרר מחזיקה בפוזיציה בממוצע של 3 שנים כשההחזקות מציגות תשואה הגבוהה ב-200 נקודות בסיס מהאג"ח ל-10 שנים של אותה המדינה.

מעבר לגישה האנליסטית, קטרר מחזיקה בגישת-נגד להשקעות (Contrarian Investing) שעיקרה, השקעה במניות מהן משקיעים דווקא בורחים. קטרר הסבירה בראיונות כי כאשר אחד מלקוחותיה אומר לה שהוא מעוניין לצאת מהשקעה באזור מסוים, מבחינתה מדובר באור ירוק בוהק לה ולצוותה להיכנס לשם. קטרר מנצלת חדשות רעות של חברות, שהיא חושבת שיכולות להניב ערך בטווח הארוך כהזדמנות לכניסה. בניגוד לגורואים אחרים, גישת הניהול של קטרר היא מאוד מבוזרת – היא מקדמת מנהלי פורטפוליו ומומחים לכל תחום השקעות, כשההחלטות נעשות במשותף. לגישתה, כך המשקיעים נהנים מערך מוסף של מומחיות. אך קטרר לא מסתפקת בניתוח הנתונים היבשים וגם דוגלת בהכרת החברות דרך הרגליים, כשגם חברות שעברו רק את הסינון הראשוני צפויות לזכות לביקור מצוותה. אז מהן ההחזקות הגדולות בתיק ההשקעות של שרה קטרר?

אורקל (ORCL) – נכון לסוף 2014, קטטר מחזיקה ב-3.4 מיליון מניות אורקטל בשווי של 170 מיליון דולר. החברה שייסד לארי אריסון מתמחה בייצור מערכות מחשוב לעסקים ותוכנות תואמות, כשהיא מוכרת בעיקר במערכות ניהול רשתות נתונים. אורקל היא יצרנית התוכנה השנייה בגודלה בעולם לאחר מיקרוסופט. אריסון פינה בספטמבר את כסא המנכ"ל לשני סגניו, צפרא כץ הישראלית לשעבר, ומארק הארד, מנכ"ל HP לשעבר. בדו"חות האחרונים שפרסמה בסוף 2014 עקפה החברה את תחזיות השוק עם הכנסות של 9.6 מיליארד דולר ברבעון ורווח נקי של 2.5 מיליארד דולר, או כ-69 סנט למניה – מעל לתחזית שעמדה על 68 סנט למניה. בשנה החולפת טיפסה המניה 12% לשווי של 192 מיליארד דולר.

סיטיגרופ (C) -  עוד חברת ענק שמתברגת לצמרת התיק של קטרר היא סיטיגרופ. קטרר מחזיקה נכון לסוף 2014 ב-2.8 מיליון מניות בשווי של 170 מיליון דולר. סיטיגרופ, ענקית הבנקאות והשירותים הפיננסים האמריקאית מניו יורק נוצרה ב-1998 כתוצאה מהמיזוג של סיטיקורפ וטרוולרס גרופ. הבנק היה הגדול ביותר בעולם טרם המשבר העולמי של 2008, אך נפגע קשות במשבר ונאלץ להיעזר בסיוע ממשלתי. כיום הבנק הוא השלישי בגודלו בנכסים בארה"ב, עם הכנסות של 77 מיליארד דולר ב-2014 ורווח נקי של 7.3 מיליארד דולר. הבנק איכזב את המשקיעים ברבעון האחרון בשל התחזקות הדולר שהפחיתה את ההכנסות מחוץ לארה"ב של הבנק המהוות את מרבית ההכנסות וביצועים חלשים יותר של שוקי ההון. במהלך השנה החולפת טיפסה המניה 8% לשווי של 159 מיליארד דולר.

מיקרוסופט (MSFT) – ההחזקה השלישית בגודלה של מנהלת קרן הגידור קוזאווי  היא מיקרוסופט בה מחזיקה קטרר ב-3.2 מיליון מניות בשווי של 169 מיליון דולר. ענקית הטכנולוגיה שפיתחה את מערכת ההפעלה חלונות, מחשבים אישיים, תוכנות אופיס ומשחקי הוידאו אקסבוקס היא חברת התוכנה הגדולה ביותר בעולם כיום. לפני כשנה נכנס לתפקידו המנכ"ל החדש סאטיה נאדלה שהוביל שורה של מהלכים חדשים. מיקרוסופט פיתחה את מערכת ווינדוס 10 שאמורה לייצר פלטפורמה אחידה לכל המכשירים, יצר שיתופי פעולה עם המתחרות הגדולות אפל וגוגל, שם דגש על תחום הענן וסימן את המציאות המדומה כאחד מהיעדים המרכזיים. במהלך השנה החולפת טיפסה המניה 14% לשווי של 360 מיליארד דולר.

ריינאייר (RYA) – קטרר מחזיקה ב-2.2 מיליון מניות בשווי של 156 מיליון דולר של חברת התעופה המוזלת ריינאייר. החברה האירית הקטנה שהחזיקה בקו תעופה אחד בין לונדון לדבלין הלכה וחוללה מהפכה בענף התעופה עם מודל הלואו-קוסט שלה – טיסות זולות, ללא מחלקות ופינוקים ותחלופה גבוהה. כיום היא חברת התעופה הגדולה באירופה בכמות הנוסעים המתוכננים וחברת התעופה הגדולה בעולם בכמות נוסעים כוללת. את 2014 סיימה עם הכנסות של 5 מיליארד יורו ורווח נקי של 523 מיליון יורו – שיעור רווחיות חריג בענף בעייתי בדרך כלל. ריינאייר נהנתה מהצניחה במחיר הנפט כשמניית החברה זינקה 36% במהלך השנה החולפת לשווי של 15.6 מיליארד דולר.

אי.אם.סי (EMC) – קטרר מחזיקה ב-4.6 מיליון מניות אי.אם.סי בשווי של 154 מיליון דולר. החברה ממסצ'וסטס מתמחה באחסון מידע, אבטחת מידע, ניתוח ומחשוב ענן ונחשבת לחברת מערכות אחסון המידע הגדולה בעולם. בחודשים האחרונים נפוצו ידיעות על ספין-אופים אפשריים של אי.אם.סי לאחת משש חטיבות המוצרים המובילות שלהם, כשבראשם האחזקה של החברה ב-וי. אם-וור (VMW) בהיקף של 80%. עד כה אי.אם.סי הכחישה את המהלך. מניית החברה טיפסה במהלך השנה ב-10% לשווי של 59 מיליארד דולר.

המידע המופיע באתר אינו מהווה משום ייעוץ ו/או שיווק ו/או מתן חוות דעת מקצועית ו/או המלצה בנוגע לכדאיות השקעה ו/או ביצוע עסקה, לרבות רכישה, החזקה או מכירה, של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים אחרים, או בכל עניין אחר, ואינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק ו/או חוות דעת מקצועית המתחשבים בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.

 

תגובות

כתבות נוספות מאת
  • 1
  • 1
  • 2
  • 3