תפריט
משקיע/ה
חברה ציבורית
משקיע/ה
חברה ציבורית

עוגן במים סוערים – כיצד ניתן להיחשף לסקטור הנפט-גז בתקופת חוסר וודאות?

תמחור שווי מאגרי הגז מאתגר במיוחד ולכן עשוי להביא לתנודתיות במניות השותפויות. כך תיחשפו להשקעה יציבה יותר

סקטור הנפט-גז סובל בחודשים האחרונים מחוסר וודאות רב. למשקיעים ישנו קושי גדול לתמחר את שווי מאגרי הגז 'לוויתן' כאשר גם סביב 'תמר' אשר מפיק כיום גז יש חוסר וודאות (בעיקר לגבי הייצוא). יחידות ההשתתפות של אבנר ודלק קידוחים מגיבות לכל דיווח המתפרסם בתקשורת הקשור בפירוק מונופול הגז בעצבנות יתר. כיצד תיחשפו להשקעה יציבה יותר לסקטור?

ייתכן שדווקא בעת הנוכחית שווה לבחון השקעה במניית כהן פיתוח שמספקת למשקיעים חשיפה יציבה יותר לסקטור. כהן פיתוח לא הייתה מוכרת למשקיעים כלל עד שנת 2009. גילוי מאגר הגז 'תמר' הכניס את המניה לכותרות. למי שעדיין לא מכיר – נציין כי כהן פיתוח מחזיקה ב-50% ממניות 'אבנר נפט וגז' (חברה פרטית) המחזיקה במניות השותף הכללי של אבנר. המחצית השנייה של המניות מוחזקות על ידי דלק אנרגיה. 

a1sx2_Original1_stock_market_01.jpg


לכהן פיתוח יש שלושה מקורות של הכנסה: דמי ניהול במסגרת ההחזקה בשותף הכללי; קבלת תמלוגים מאבנר; והחזקה ישירה של 1.81% מיחידות ההשתתפות של אבנר, שמקנות זכות להשתתף ברווחים.

מקור ההכנסה העיקרי של כהן פיתוח הוא כמובן תמלוגי העל. ככלל, השותף הכללי של אבנר זכאי לתמלוגים בשיעור של 6% מהמכירות. לא נלאה אתכם בכל הנתונים הקטנים אך החלק של כהן פיתוח בתמלוג העל עומד על 2.875% מהיקף המכירות שרושמת אבנר מהחזקתה במאגרים.

בשנת 2014 רשמה כהן פיתוח הכנסות של 6 מיליון דולר מתמלוגים, זאת לעומת 5 מיליון דולר בשנת 2013 ו-1.9 מיליון דולר בשנת 2012 (לפני הגז מ'תמר'). ברבעון הראשון של שנת 2015 נרשמו תמלוגים של 1.56 מיליון דולר. שיעור תמלוגים זה מאפשר לכהן פיתוח להיות רווחית ולייצר מזומנים מרבעון לרבעון, כל עוד אבנר מצליחה למכור גז טבעי.

נכון, חוסר הוודאות בענף הגז מקשה על ניתוח תזרים המזומנים החזוי ממאגר 'לוויתן' כשהשאלה החשובה היא מתי יתחיל המאגר להפיק גז טבעי ובאיזה קצב. על השאלה הזאת כנראה שגם אנחנו לא נוכל להשיב אך למשקיעים ברור כי הנושא הזה יוסדר מתישהו ושהשותפים במאגר 'לוויתן' יתחילו בפיתוח המאגר. כמו כן, הכנסות עתידיות נוספות שצפויות לכהן פיתוח הוא מהפקה ומכירה של הגז ממאגר 'בלוק 12' שבקפריסין. שותפות אבנר מחזיקה ב-15% מהזכויות.

נכון להיום נסחרת מניית החברה לפי שווי של 630 מיליון שקל. מי שמבקש להתעמק בשאלה האם מחיר המניה יקר או זול נדרש להכין תחזית למכירות גז טבעי מהמאגרים שבהם מחזיקה 'אבנר' לאורך השנים ולהוון אותם לערך הנוכחי. לדעתי, כל ניסיון להעריך את היקף המכירות החזוי ממאגר 'לוויתן', 'בלוק 12' הוא לא פחות מאשר הימור.

סביר להניח שכאשר חוסר הוודאות יסתיים – שיעור ההיוון שבו יחושב התזרים שתראה כהן פיתוח יירד ואיתו יעלה גם ערך המניה. שיעור ההיוון בוחן את רמת התשואה הנדרשת על ידי המשקיע אך באותה המידה ניתן להסתכל על שיעור ההיוון כרמת הסיכון. ככל שייפתרו החסמים הרגולטוריים והשותפים יחלו בפיתוח מאגר 'לוויתן' – שווי המאגר יעלה ואיתו גם המניות הקשורות וכהן פיתוח.

לסיכום, השקעה בכהן פיתוח מאפשרת למשקיעים להיחשף לסקטור הנפט-גז תוך נטרול הרבה מאוד מהסיכונים הקיימים בהשקעה ישירה בשותפות הגז. נכון, גם מניית כהן פיתוח עלולה לרדת אך עבור משקיעים שמחפשים עוגן להשקעה בתחום הנפט והגז – כהן פיתוח עשויה בהחלט לענות על הצרכים.

הכותב אינו מחזיק במניה ולא מתכוון לפעול בנייר בשלושת ימי המסחר הקרובים

המידע המופיע באתר אינו מהווה משום ייעוץ ו/או שיווק ו/או מתן חוות דעת מקצועית ו/או המלצה בנוגע לכדאיות השקעה ו/או ביצוע עסקה, לרבות רכישה, החזקה או מכירה, של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים אחרים, או בכל עניין אחר, ואינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק ו/או חוות דעת מקצועית המתחשבים בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.

תגובות

כתבות נוספות מאת
  • 1
  • 1
  • 2
  • 3