הנושא החם באתרי הכלכלה העולמיים הוא ההטעיה של פולקסוואגן (VOW) בדבר נתוני זיהום אויר. ביומיים האחרונים צנח שוויה של החברה מכ- 90 מיליארד דולר לכ – 60 מיליארד דולר, כשליש משוויה. גם המוסדיים הישראלים לא יוצאים נקיים, סה"כ הם מחזיקים 226 מיליון שקל, שאחרי הפסד של כשליש השבוע או כ – 75 מיליון שקל, מחזיקים מניות בשווי של 151 מיליון שקל בלבד. המפסיד הגדול הוא בית השקעות אלטשולר שחם, שראה את החזקותיו מאבדות כ- 50 מיליון שקל, בין הנפגעים גם בית השקעות מיטב דש שהפסיד כ- 12 מיליון שקל, מגדל שוקי הון שהפסידו כ- 4 מיליון שקל ופסגות שהפסידו כ- 3 מיליון שקל.
האם מוצדקת מכירת החיסול של פולקסוואגן שגרעה משוויה 30 מיליארד דולר ?
באתרים הכלכליים בחו"ל מוזכר קנס מטעם ממשלת ארה"ב של 18 מיליארד דולר. כיצד הגיעו למספר זה ? על פי אתרי כלכלה בחו"ל, הקנס המירבי עבור כל רכב המעורב בהונאת זיהום האויר הינו 37,500 דולר וסה"כ נראה כי מעורבים כ – 480 אלף רכבים – המכפלה כאמור מגיעה ל- 18 מיליארד דולר. אם כך, האם מוצדקת גריעה של 30 מיליארד דולר משווי החברה? כמובן שהפגיעה במוניטין שלפולקסוואגן עלולה לפגוע במכירות העתידיות וכן עלולה להתפתח תביעה ייצוגית עניפה, כפי שנהוג בארה"ב. כמו כן, הפאניקה עושה את שלה ועומק הירידות מועצם בעקבות רצון של משקיעים לחתוך הפסד.
אז האם מדובר בהזדמנות פז ?
אחד הציטוטים הידועים של המשקיע המפורסם בעולם, וורן באפט הוא:“Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful”, ובתרגום חופשי: "להיות פחדן שכולם חמדנים ולהיות חמדן שכולם פחדנים". ישנם משקיעים שמסמנים את המניה כהזדמנות פז בלתי חוזרת – עובדה שהמניה מרכזת מחזורי עתק וכנגד כל מוכר, יש קונה. היכולת של משקיעים מתוחכמים לנצל פניקה בשווקים במקרים רבים התבררה לעיתים כרווחית במיוחד. את יום המסחר האחרון סיימה החברה עם עלייה של כ- 9%, אשר אולי מסמנת את ירידת מפלס החרדה במניה.
לפני ימים אחדים התחייבה ג'נרל מוטורס לשלם קנס עתק של 900 מיליון דולר בעקבות תקלה שגרמה למוות של 124 אנשים. כמו כן, בשנת 2014 טויוטה חויבה לשלם קנס של 1.2 מיליארד דולר לתביעה ששויכו אליה 5 מקרי מוות. אך גם קנס זה מגמד עלות של למעלה מ – 4 מיליארד דולר ששילמה ג'נרל מוטורס בשנת 2014 עבור ריקול לרכבים מתוצרתה, לרבות קרן פיצויים לטובת משפחות הנפגעים.
בהקשר זה חשוב לציין כי ב- פולקסוואגן לא נטען כי היו מקרי מוות, אלא הטעיה לגבי רמת זיהום האויר של הרכבים והחברה כבר הודיעה על הפרשה של 7.3 מיליארד דולר לצורך כך, כמו כן המנכ"ל הודיעה על התפטרותו.
ביונדאי וקיה התרחש מקרה דומה ל - פולקסוואגן, ויצרניות הרכב מאסיה קיבלו קנס של 100 דולר עבור כל אחד מ- 1.2 מיליון רכבים מעורבים וזהו היה הקנס, פר רכב, הגבוה ביותר ששולם עד כה. לחברות היו הוצאות נוספות של עוד מספר מאות מיליוני דולרים וסה"כ הגיע הקנס לכ – 350 מיליון דולר. הקנס ניתן בחודש נובמבר 2014 ומניות יצרניות הרכב האסיאתיות נסחרות ברמות מחירים דומות למועד הקנס, כשנציין שממועד זה המשיכו החברות לחלק דיבידנדים למשקיעים.
לאור זאת, נראה כי ירידת שווי של כ – 30 מיליארד דולר, לאור פניקה של קנס אפשרי מקסימלי של 18 מיליארד דולר תתכן ותסתכם בסכומים אחרים לגמרי, נמוכים הרבה יותר והירידה במחיר המניה עשויה להצביע על הזדמנות קניה.
מבחינה פונדמנטלית, לאחר הירידות מניית פולקסוואגן נסחרת לפי מכפיל רווח של קצת מעל 5, עם תשואת דיבידנד של למעלה מ- 4%. לשם השוואה מניית General Motors נסחרת לפי מכפיל 11 עם תשואת דיבידנד של 4.7%, מניית Toyota נסחרת לפי מכפיל רווח של 10 ותשואת דיבידנד של 2.7%, מניית Ford נסחרת לפי מכפיל 15 ותשואת דיבידנד של 4.3%, ומניית BMW, שגם היא ספגה ירידות של 7% בשבוע האחרון, נסחרת לפי מכפיל רווח של 9 עם תשואת דיבידנד של 3.7%.
במחצית הראשונה של 2015 מכירות הקבוצה הסתכמו בכ – 109 מיליארד יורו, רווח גולמי של 21.7 מיליארד יורו, רווח תפעולי של 6.8 מיליארד יורו ורווח לאחר מס של 5.7 מיליארד יורו. קופת המזומנים עמדה במחצית על 17.6 מיליארד יורו ותזרים מזומנים של כ – 7.7 מיליארד יורו.
משקיע שמאמין כי הקנס הצפוי לא יתקרב לסכום של 18 מיליארד דולר ואין הצדקה לירידה של 30 מיליארד דולר בשווי החברה עשוי למצוא ב- פולקסוואגן הזדמנות ליצירת ערך משמעותית גם לאור מכפיל רווח נוכחי הנמוך בכמחצית ממכפילי הרווח ביצרניות הרכב האחרות.
המידע המופיע באתר אינו מהווה משום ייעוץ ו/או שיווק ו/או מתן חוות דעת מקצועית ו/או המלצה בנוגע לכדאיות השקעה ו/או ביצוע עסקה, לרבות רכישה, החזקה או מכירה, של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים אחרים, או בכל עניין אחר, ואינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק ו/או חוות דעת מקצועית המתחשבים בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.