לפני מספר שבועות נפל דבר בשוויץ. הבנק המרכזי השוייצרי היה עסוק בקניית יורו באופן אגרסיבי על מנת לשמור את הפרנק השווייצרי נמוך ועל ידי כך שמירה על כלכלת המדינה תחרותית. ברגע שהודיע הבנק שהוא מפסיק להגן על הפרנק השוייצרי, התחזק המטבע תוך שעות ספורות בכ–20% מול היורו וגרם לכל סחורה ושירות שמציעה הכלכלה השוויצרית להתייקר באופן מיידי.
עם זאת חולשת היורו כנגד בדולר בחודשים האחרונים נובעת ממספר גורמים נוספים. ראשית מדינות רבות באיחוד האירופאי חוות סביבה עסקית על סף מיתון. קיים חשש כי משקיעים ומלווים יזכו לתשואות נמוכות. שנית, הבנק המרכזי האירופאי הכריז על תוכנית מאסיבית של קניית אגרות חוב אשר צפויה להציף את השוק ביורו. שלישית, התשואות על אגרות חוב ירדו לשפל היסטורי, תשואות אגרות החוב הגרמניות לחמש שנים הפכו לשליליות – כלומר משקיעים אירופאים משלמים לגרמניה להחזיק את כספם.
הגורמים המתוארים שלחו את היורו לשפל של 13 שנה מול היורו. בין המפסידים מצניחת היורו נמנות חברות אשר חלק גדול או משמעותי מתזרים המזומנים שלהם מגיע מאיחוד האירופאי. אולם הפגיעה אינה נעצרת ביבשת אירופה אלא גולשת לחברות רב לאומיות הפעילות ביבשת, לדוגמא, מיקרוסופט שציינה שהדולר החזק ישפיע לשלילה על תוצאותיה ברבעון הקרוב. חברת ענק נוספת שציינה שהיא צפויה להיפגע כתוצאה מצניחת היורו כנגד בדולר היא חברת 3M.
לצד המפסידות יש גם חברות שנהנות מירידת ערך היורו, שהשקעה בהן עשויה ליצור תשואה עודפת למשקיעים. Priceline.com(NASDAQ:PCLN) – מכיוון שעבור תיירים אירופאים, טיול לאמריקה עשוי לפתע להיות יותר יקר, תיירים אמריקאים הנופשים באירופה דווקא עשויים ליהנות משינויי שערי המטבעות. פרייסליין היא הבעלים של אתר Booking.com – האתר הפופולרי בעולם להזמנות חבילות תיור. ברבעון האחרון האתר ריכז 540,000 מלונות ב – 207 מדינות, זהו גידול של כ – 50% משנה קודמת. פרייסליין מייצרת למעלה מ- 60% מהכנסותיה מאתר Booking.com הפועל מהולנד. כעת, כשהיורו זול באופן משמעותי ביחס למטבעות אחרים, לרבות הדולר, תיירים מארה"ב וממדינות נוספות יכולים להזמין חופשה באירופה בזול יותר. אין חברה שתהנה מכך יותר מאשר פרייסליין.
החברה נסחרת לפי שווי של 53 מיליארד דולר ובמכפיל רווח של 23. מחיר המניה הינו נמוך ב- 25% מרמות השיא של 52 השבועות האחרונים.
חברה נוספת שעשויה ליהנות מירידת שער היורו כנגד הדולר, היא לא אחרת מיצרנית המכוניות הגרמנית, BMW הנסחרת בפרנקפורט (FRA:BMW). צניחת המטבע מאפשרת לייצוא הגרמני להיות זול יותר ותחרותי יותר בשוק העולמי ביחס ליצוא של מדינות אחרות. מותג BMW הינו אחד ממותגי המכוניות המובילים בעולם שנהנה ממכירות משמעותיות גם מחוץ לגוש היורו. למעשה בשנת 2013 19.2% מהמכירות של BMW הגיעו מארה"ב – כמעט כמו המכירות בגרמניה, צרפת ואיטליה יחדיו. דולר חזק עשוי לייצר עבור החברה רוח גבית למכירות בשנת 2015.
המידע המופיע באתר אינו מהווה משום ייעוץ ו/או שיווק ו/או מתן חוות דעת מקצועית ו/או המלצה בנוגע לכדאיות השקעה ו/או ביצוע עסקה, לרבות רכישה, החזקה או מכירה, של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים אחרים, או בכל עניין אחר, ואינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק ו/או חוות דעת מקצועית המתחשבים בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.