תפריט
משקיע/ה
חברה ציבורית

כתבות אחרונות

  • 1
  • 2

משקיע/ה
חברה ציבורית

על פרשת דרכים: האם החששות משינויי רגולציה בבריטניה יתבררו כהזדמנות השקעה בסטייג'קואץ'?

בחודשים הקרובים יקבעו הרגולטורים את עתיד מקור הרווח העיקרי של הקבוצה. האנליסטים מעריכים שהחששות מוגזמים

קבוצת סטייג'קאוץ' (Stagecoach) היא חברת תחבורה ציבורית בינלאומית עם פעילות בבריטניה, אירופה, ארצות הברית וקנדה. החברה, הנסחרת בבורסת לונדון תחת הסימול SGC, מפעילה שירותי אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים, רכבות ורכבות חשמליות, זאת באמצעות שלוש חטיבות: חטיבת האוטובוסים בבריטניה, המפעילה אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים במדינה ואת אתר הנסיעות megabus.com; חטיבת הרכבות, המפעילה קווי רכבת במספר אזורים שונים באנגליה ושותפה בקבוצת וירג'ין רייל המחזיקה בזיכיון הרכבות בין-עירוניות בחוף המערבי; חטיבה נוספת היא חטיבת צפון אמריקה לה פעילות אוטובוסים בתחום התיירות, בתי ספר וקווים סדירים ומוזלים.

a1sx2_Original1_Stagecoach.jpg

כדי להבין את נפח הפעילות של מפעילת האוטובוסים השנייה בגודלה בבריטניה ונסחרת לפי שווי של כ-2 מיליארד ליש"ט, קצת מספרים: סטייג'קאוץ' מעסיקה 35 אלף עובדים ברחבי העולם המפעילים 12.9 אלף אוטובוסים ורכבות, שמשרתים יותר מ-3 מיליון לקוחות מדי יום.
שנת הכספים של סטייג'קאוץ תסתיים רק בסוף אפריל. בששת החודשים הראשונים של שנת הכספים (חודשים מאי-אוקטובר אשתקד) הציגה סטייג'קאוץ' צמיחה של כ-4.8% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה לכ-1.55 מיליארד ליש"ט. הרווח הנקי של החברה בששת החודשים שהסתיימו באוקטובר שמר על סטגנציה יחסית כשעלה בכ-2.8% בלבד והסתכם בכ-123 מיליון ליש"ט. ביצועים אלו אפשרו למפעילת התחבורה הציבורית לחלק לבעלי מניותיה במהלך 2014 דיבידנד בהיקף של 54.7 מיליון ליש"ט (9.5 פני למניה) המשקף תשואה של 2.7%.
העלייה המתונה ברווח הנקי גררה מצד המשקיעים גל מימושים שהסתיים בצניחה יומית של כ-10% במניית החברה במועד פרסום הדוחות ב-10 בדצמבר. גם אזהרת החברה כי הרווח התפעולי של חטיבת האוטובוסים בבריטניה וחטיבת צפון אמריקה יהיה נמוך מהצפוי בסיכום שנתי, תמך במגמה השלילית במניה. זאת על אף העובדה שהחברה ציינה כי בסיכום כלל פעילות החברה, סטייג'קאוץ' תעמוד בתחזית הרווח התפעולי שסיפקה לשנת הכספים של 2014.
פספוס תחזית הרווח התפעולי של החברה מפעילות חטיבת האוטובוסים בבריטניה הגביר את חששות המשקיעים לגבי עתיד הפעילות, זאת לאחר שמפלגת הלייבור הבריטית מציעה להטיל רגולציה על תחבורת האוטובוסים הציבורית בבריטניה לאחר הבחירות במאי הקרוב – רגולציה שעלולה לפגוע קשות בביצועי החברה.
האנליסטים המסקרים את המניה סקפטיים לגבי רגולציה שכזאת ואם חשש זה אכן יתפוגג, נראה כי סטייג'קאוץ' עלולה להתברר כהזדמנות השקעה. הסיבה: עסקי האוטובוסים של הקבוצה אחראים לכ-60% מהרווח של סטייג'קאוץ'. מאחר והחששות מהרגולציה כבר מתומחרים במניה, ביטול תוכנית הרגולציה יביא לתנופה במניה – מגמה חיובית שתיתמך בירידה במחירי הדלקים שמשמשים את האוטובוסים של החברה וצפויה להביא לשיפור ברווח.
בינתיים, בסטייג'קאוץ' לא קופאים על השמרים ומשקיעים רבות בפיתוחי טכנולוגיה חדשים שיביאו לשיפור בשירות לנוסעים ויתמכו בהמשך הצמיחה של החברה ויצירת הערך למשקיעים. במהלך המחצית הראשונה של שנת הכספים של 2014 השקיעה הקבוצה לא פחות מ-84.3 מיליון ליש"ט במחקר ופיתוח – עלייה של כ-27% בהיקף ההשקעה לעומת התקופה המקבילה. אלמלא סטייג'קאוץ' הייתה מגדילה את ההשקעה נראה כי החברה הייתה רושמת עלייה נאה ברווח בששת החודשים שהסתיימו בסוף אוקטובר.
לסיכום, יכולת ייצור המזומנים של סטייג'קאוץ' וההשקעה שהיא מבצעת במו"פ יתמכו במאמצי הצמיחה של החברה, אך בטווח הקרוב נראה שעד שיתבהר העתיד הרגולטורי של ענף התחבורה הציבורית בבריטניה, יכולתה של סטייג'קאוץ' לשמור על רווחיות גבוהה במגזר האוטובוסים בבריטניה לוט בערפל.

המידע המופיע באתר אינו מהווה משום ייעוץ ו/או שיווק ו/או מתן חוות דעת מקצועית ו/או המלצה בנוגע לכדאיות השקעה ו/או ביצוע עסקה, לרבות רכישה, החזקה או מכירה, של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים אחרים, או בכל עניין אחר, ואינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק ו/או חוות דעת מקצועית המתחשבים בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.

תגובות

כתבות נוספות מאת
  • 1
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3